fredag 26 augusti 2011

Recension: Pirahna 3D

Efter att ha uppdaterat hemmabion med bland annat en ny 3D-TV föll valet av första 3D-film att beskåda på Pirahna 3D. Det kanske låter som ett märkligt val att göra men eftersom jag ännu inte pillat med alla TV-inställningar eller kopplat färdigt det nya 7.1 ljudet ville jag spara de få 3D-guldklimparna jag har i filmhyllan tills systemet är helt färdigkalibrerat. Även ifall jag inte bjöds på de mest hissnande 3D-effekterna eller den mest omskakande filmupplevelsen tyckte jag ändå jag gjorde ett bra val för trots att omslaget nästan är skyltad med texten ”B-film” så har den ändå några ljuspunkter. Jag återkommer till dessa och övriga omdömen efter en kort resumé.


Runt 50 000 ungdomar samlas varje år vid Viktoria sjön för det årliga vårlovs festen. Två av dem är Jake (Steven R. McQueen) och Kelly (Jessica Szohr) som blir inbjudna till en partyresa på Derrick Jones (Jerry O’Connell) lyxyacht . Förutom obegränsad mängd alkohol, lättklädda ungdomar, wet t-shirt tävlingar och annat som hör till under dessa fester ligger en livsfarlig fara och lurar under vattenytan. Efter att kustbevakning upptäckt halvuppätna kroppar och ovanligt hungriga firrar i vattnet försöker de stoppa festandet men hur lätt är det egentligen att stoppa 50 000 vilt festande ungdomar? Helst inte med mångfaldigt fler blodtörstande pirayor i släptåg.


Även fast filmens manus knappast är lika utfyllt som de många kvinnliga medverkandes byster så är det betydligt mer innehållsrikt en deras hjärnor och även liknande filmers handling i samma kategori. Visst ligger fokus på att döda så många oskyldiga ungdomar som möjligt, något som man för övrigt verkligen lyckas med, men det finns också en del tänkvärda moment. Förutom alla blottade silikonbomber finns det också en historia med bland annat barn medverkande som man känner betydligt mer sympati för än de förstnämnda. Hur mycket man än vrider på det är det ändå unga män som gillar mycket naket och blodig action som mest uppskattar filmens handling.


Ifall filmens klädbudget var minimal så är skådespelarbudgeten betydligt större för här hittar vi betydligt mer att beskåda. Huvudkaraktärerna Jakes och Kellys alter egons verkliga namn Steven R. McQueen och Jessica Szohr får förmodligen inte någon att reagera men för dem som sett populära TV-serier som Vampire Diaries och Gossip Girl så är det välkända ansikten. Bland övriga namn utmärker sig Elisabeth Shue (Hollow Man), Christopher Lloyd (Tillbaka till Framtiden), Richard Dreyfuss (Hajen) och Jerry O’Connell (Stand by Me). Kul att se även skräckfilmsregissören Eli Roth (Hostel, Cabin Fever) i en liten roll. Självklart agerar de inte riktigt lika bra som vi är vana att se dem göra men i alla fall Shue och Lloyd är som vanligt en fröjd för ögat. Övriga skådespelares krav på sig verkar ha varit att kunna skaka på rumpa och bröst, se snygga ut nakna och se rädda ut när de blir uppätna av pirayor.


Så kommer vi till punkten som bokstavligen får denna film att sticka ut lite mer än alla andra tusentals B-filmsskräckisar på marknaden, nämligen det här med 3D. När det gäller 3D för hemmabruk har jag egentligen inte så mycket att jämföra med förutom korta snuttar ur animerade filmer men jag känner ändå att jag tycker att jag har tillräckligt mycket kött på benen för att konstatera att 3D-effekterna i denna film inte alls är särkilt bra. Förutom en nakenbadsekvens i mitten av filmen som är riktigt vacker att beskåda tycker jag man mestadels störs av effekterna. Visst ibland får man det där härliga 3D-djupet i bilden men eftersom de saker som poppar ut ur bilden mest består av dåligt animerade pirayor och dess bloddrypande käftar är det faktiskt något jag kunde varit utan. Det är nästan så att jag misstänker att tanken med att göra en film i 3D var något man kom på efter att man redan spelat in stora delar av den och sedan konverterade om detta och kastade in några äkta 3D-sekvenser och animationer. En annan sak jag stör mig på är att undertexterna skär sig tillsammans med effekterna i den tredje dimensionen. Jag vet inte ifall det är ett känt fenomen men jag kan tänka mig att detta kan vara en återkommande faktor i de filmer som inte är svenskspråkiga. Detta får jag återkomma till i en senare recension. Nu får jag nöja mig med att konstatera att 3D-effekterna i alla fall inte tillför någon ytterligare dimension till slutbetyget.

Betyg 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar